Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu sänks maxhastigheten för godstågen

Maxhastigheten genom stationsområdet sänks från 75 kilometer till 40 kilometer i timmen.

Annons
En person avled efter att ha blivit påkörd av ett godståg på vid Fagersta C. Människor har ställt ut minnesljus vid stationen.

De cirka 35 godståg som passerar genom Fagersta under ett normaldygn har hittills fått hålla maximalt 75 kilometer i timmen genom stationsområdet. Nu sänks hastigheten till 40 kilometer i timmen. Det är samma maxhastighet som gäller för persontågen.

Lokförarna hade innan dödsolyckan som inträffade vid Fagersta station i torsdags ingen skyldighet att varna med signalhorn när de närmar sig stationen. Också det ändras nu.

Förändringarna träder i kraft omedelbart meddelar Trafikverkets presskommunikatör Thomas Pihl.

Dödsolyckan vid Fagersta station i torsdags blottade flera allvarliga säkerhetsbrister vid stationen. De har sedan länge varit kända av tågresenärerna. Pendlare som Fagersta-Posten har pratat med och som lämnat kommentarer på Facebook har påpekat att det bara varit en tidsfråga innan en olycka sker. Trafikverket fick under en kort period 2013 in rapporter om tre tillbud vid stationen. Trafikverket nöjde sig då med att sätta upp tydligare skyltar vid spårpassagen och sända ut personal som vid några tillfällen informerade om riskerna vid övergången till spår tre.

En fråga som många ställer är varför godstågen går på spår som resenärer måste passera till fots

– Man har tittat på spårbyte men det skulle inte fungera, säger Thomas Pihl.

En uppförsbacke söder om stationen gör att godstågen måste ha fart för att ta sig upp. Att växla över till annat spår kräver så pass låg fart att tågen får svårt att ta sig upp för backen, meddelar han.

Mer läsning

Annons