Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny buss plockade inte upp resenär

Flexlinjen har inte funnits länge men redan strulat till det för resande. En kvinna som varit i kontakt med tidningen har råkat ut för två missöden när hon bokat resa med den nya linjen.

Annons
Missnöjd. När kvinnan skulle ta sig till tandläkaren med nya flexlinjen uteblev skjutsen. ”De säger att de kan ge en resegaranti. Men vad är det, 22 kronor?” säger kvinnan som står med en tandläkarräkning att betala efter det uteblivna besöket.

Fagersta. Sedan i december går en ny busslinje i Fagersta. Speciellt med flexlinjen är att den beställs senast en halvtimme i förväg, i stället för att följa en tidtabell.

Fagersta-Posten har varit i kontakt med en pensionär, bosatt i Västanfors, som till en början uppskattade flexlinjen. Men efter att ha väntat på en buss som inte dykt upp två av de tre gånger som hon använt tjänsten är hon kritisk.

– Jag är väldigt besviken, säger kvinnan som vill vara anonym i tidningen.

Vid första tillfället beställde hon resan en halvtimme i förväg, så som instruktionen säger att det ska göras. Men någon buss kom inte.

– De kom med alla möjliga ursäkter, att man kunde få vänta upp emot en timme. Men det står ingenstans att man kan få vänta en timme, säger hon.

Tredje resan, när hon skulle till tandläkaren, så bestämde hon sig för att ringa en timme i förväg. Men bussen dök inte upp och något tandläkarbesök blev det inte.

– Så nu är jag förbaskad. De säger att de kan ge en resegaranti. Men vad är det, 22 kronor? säger kvinnan som nu står med en tandläkarräkning att betala.

Enligt Jakob Klasander, trafikplanerare på Kollektivtrafikmyndigheten, har problemet uppstått hos entreprenören. Vädret ställde till det. Bussen, som var i en annan kommun, kom inte fram i tid.

– Det är helt rätt att vi brast i vårt löfte, säger Jakob Klasander.

Han har ändå fullt förtroende för entreprenören.

– Det har blivit en oturlig start. Om du ringer om ett år tror jag inte det är speciellt många tillfällen där vi inte kommer kunna leva upp till vårt löfte, säger Jakob Klasander, som hoppas att flexlinjen ändå ska komma att nyttjas av Fagerstaborna.

– Jag vill uppmana folk att resa flera gånger. Jag tror på att vi kan utveckla vår verksamhet och att det kommer att bli bra, säger han.

Kvinnan tror att en fungerande flexlinje skulle kunna spela en viktig roll i handeln.

– Alla gamla tar sig inte långt. Då handlar gamla inte här utan åker med barnen till Västerås. Det blir ännu sämre, ännu fler affärer läggs ner.

Men någon mer resa tror hon inte att det blir för henne framöver. Hon litar inte på flexlinjen när det kommer till att göra viktiga ärenden.

– De har bett om ursäkt. Men gjort är ju gjort, säger kvinnan.

Hon har frågat om Västmanlands Lokaltrafik kan stå för den räkningen, men får bestämt nej.

– Vi ersätter för själva resan, men inte det som varit målet med resan, säger Jakob Klasander.

35 hållplatser i Fagersta tätort

Den så kallade flexlinjen är en minibuss med sex sittplatser och utrymme för en rullstol. Linjen är öppen fem timmar under dagen, på vardagarna, och körs i Fagersta tätort. Den beställs senast en halvtimme innan önskad resa. Det finns 35 hållplatser i tätorten.

Även om flexlinjen har kommit till för att förenkla vardagen för äldre och funktionshindrade så är alla Fagerstabor välkomna att använda servicen. Det går att köpa biljett hela vägen för den som vill byta mellan flexlinjen och den vanliga busslinjen, Fagerstalinjen.

På fagersta-posten.se finns en karta som, på ett ungefär, visar var hållplatserna är. Vid varje hållplats finns en skylt där det står ”Flexlinjen”.

Mer information finns också på Fagersta kommuns och Samtrafiks hemsidor.

Mer läsning

Annons