Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny studie sågar datorer i skolan

De elever med lägst Pisa-resultat är också de med mest dator- och internettid, enligt nya Pisa-rapporten.

Annons
Alla elever på Lindgårdsskolan i Fagersta har blivit erbjuden en egen dator. ”Man lär sig bättre eftersom man får fram fakta lättare”, säger eleven Oliver Sved (längst fram). Datorer gör ämnena mindre enformiga, tycker Charlie Ullén-Lund (längst till höger): ”Man kan gå in på flera olika sidor, och även lära sig genom att hitta videor och annat”, säger han.

Analysen av de senaste Pisa-resultaten presenterades av Skolverket i förra veckan. I proven, som genomfördes 2012, testades bland annat 4 700 svenska 15-åringar i ämnen som läsförståelse och matematik.

De elever som i skolan är på internet en till trettio minuter om dagen gör bäst ifrån sig överlag. Elever som surfar mer än fyra timmar per dag i skolan har genomgående lägst resultat på de pappersbaserade och digitala Pisa-proven i både läsförståelse och matematik.

Nadja Wallenius, som går i årskurs nio på Lindgårdsskolan i Fagersta, är skeptisk till slutsatserna i studien.

– Jag tror inte det stämmer, och har inte själv känt att datorer påverkar mina resultat. Förut gick jag på en skola utan elevdatorer, och jag har inte sett någon skillnad.

Den nya Pisa-rapporten slår fast att Sverige har högst andel extrema internetanvändare. Det är de som surfar över sex timmar en vanlig veckodag efter skolan, enligt OECD, som ligger bakom studien. Sambandet kan vara rimligt, tror Charlie Ullén-Lund, som också går i nian på Lindgårdsskolan.

– Datorn gör det svårt att koncentrera sig, och man kan bli beroende, säger han och betonar att ett alltför stort stillasittande kan gå ut över skolresultaten.

– De som är vid datorn mer är oftast de som får svårt att koncentrera sig. Det tror jag påverkar dem även i skolan, säger Oliver Sved, även han niondeklassare på skolan.

Alla datoraktiviteter i skolan, förutom att använda internet för skolarbete, påverkar Pisa-resultaten negativt, enligt studien.

Eleverna på Lindgårdsskolan använder datorn som hjälpmedel i de flesta ämnen, men mest i svenska samt SO- och NO-ämnen.

– Det är lättare att söka information men det klart att datorn kan vara en distraktion, säger Nadja Wallenius.

Lärarna kan via ett program se i realtid vad eleverna har på sina skärmar och minskar därmed risken för irrelevant internetsurf, berättar Linda Forsgren, lärare i bland annat matematik på Lindgårdsskolan.

– Det beror ju på situationen, men blir någon elev påkommen kan den bli av med datorn i en vecka.

En fördel med IT är att lektionerna blir roligare, tycker Nadja Wallenius, som anser att det är grundläggande att undervisningen fångar elevernas intresse.

– Det är inte så kul att skriva uppsatser med bara papper och penna. Datorerna gör det enklare och på så sätt roligare, säger hon.

Linda Forsgren har svårt att uttala sig om Pisa-rapporten, men anser att IT i skolan i grunden är positivt.

– En fördel är att eleverna har tillgång till genomgångarna, om de missat dem eller om de vill repetera. Och i många ämnen har vi ljudfiler som alternativ till böckerna. Det är bra för de som inte har lika lätt för sig att läsa.

Läs mer: Skolverket: "Det går inte att vrida tillbaka klockan"

Den nya Pisa-studien

Eleverna med högst internet- och datoranvändning i och utanför skolan har presterat sämst på Pisa-provet.

Sverige har störst andel extrema internetanvändare i OECD, som här definieras som de som surfar mer än sex timmar en vanlig veckodag efter skolan.

Resultaten baseras på enkätsvar och resultat i OECD:s studie Pisa 2012. Pisa undersöker skolsystemets förmåga att rusta 15-åriga elever inför framtiden.

Källa: Skolverket

Mer läsning

Annons