Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt projekt ska snäppa upp elevernas läslust

Under fyra veckor kommer eleverna på Per Olsskolan att delta i ett nytt projekt. Förhoppningen är att öka deras läslust.

Annons

Under veckorna 46-50 kommer barnen på Per Olsskolan från förskoleklass till klass 6 ägna stor del till att läsa. Läsprojektet handlar till stor del om att förbättra barnens läshastighet och läsförståelse. Grundarna till idén är speciallärarna Karin Olsson och Helene Wikman.

–Vi samarbetar med Fagersta bibliotek och de ger boktips till eleverna och på det här sätter så kan de hitta en bok som faschinerar dem och upptäcker läsandets glädje, säger Karin Olsson.

–De kan läsa på olika sätt i klassrummen. De kan läsa egen bok, de kan läsa i par och vi kan sitta i grupper. Barnen får ta med sin kuddar, gosedjur och filtar för att skapa en härlig lär-miljö, säger Helene Wikman.

Temesgen Kidane och Mohamed Zada läser och lyssnar på sina böcker på ipads i klassrummet på Per Olsskolan.

Hela skolan är med och samverkar i projektet. Från fritidspersonal till skolpersonal. Barnen ska sedan i efterhand få illustrera böckerna genom att rita och spela teater och göra bildspel till avslutningen på projektet under vecka 50.

För de elever som har läs- och skrivsvårigheter finns ljudböcker att tillgå. Huvudsaken är att eleverna får ta del av en bok. Det här projektet genomfördes för ett par år sedan på Per Olsskolan. Det visade sig då att det gav positiv respons från eleverna då läslusten ökade och deras läsning förbättrades.

–Vi vet ju genom erfarenhet och forskning att man ökar sitt ordförråd genom att läsa, säger Karin Olsson.

Leticia Nilsson går i klass 1b och har börjat läsa boken Märta och stallkompisarna. Hon tycker att boken är bra och tycker även att helar läsprojektet är bra.

–Man lär sig, säger hon.

Hur många böcker kommer du läsa under de här kommande veckorna?

–Många, jag vet inte hur många. Men många, säger Leticia Nilsson.

Mer läsning