Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På väg mot gratis bussar

Gratis kollektivtrafik i Fagersta kommun – det kan bli verklighet inom ett till två år. "Klarar vi av det rent ekonomiskt så inför vi det", säger Marino Wallsten (S).

Annons
Om det blev gratis busstrafik så skulle Inez Korths sätta sig oftare på bussen.

Möjligheten att införa gratis bussar i Fagersta är en fråga med flera år på nacken.

För tre år sedan beslutade politikerna att starta en utredning. Men frågan har legat i träda i väntan på att en större utredning av kollektivtrafiken skulle bli klar.

Först i mars fick kommunkansliet kostnadsuppgifter för kollektivtrafiken – och nu är utredningen om gratis bussar klar.

– Vi är positiva till att införa det här men vi är inte säkra på att vi kan det, säger Marino Wallsten, som är ordförande i kommunstyrelsen.

Läs mer: Skulle du åka mer buss om det var gratis?

Kostnaden för att införa avgiftsfri kollektivtrafik inom tätorten och på landsbygden blir enligt utredningen 671 000 kronor per år.

– Det blir sannolikt en fråga för budgetberedningen för att se om det finns utrymme att klämma in det nästa år eller om det blir året därpå, säger Wallsten.

– Klarar vi av det rent ekonomiskt så inför vi det, ungefär så går diskussionen.

Om gratis bussar införs så berör det Fagerstalinjen, som går mellan Rönningen och Fårbo industriområde, den anropsstyrda Flexlinjen samt landsbygdslinjerna 82. 83 och 84.

Stor ökning av antalet resande

I Avesta ökade resandet med 80 procent när kommunen införde gratis bussar.

Det är bara tre av de kommuner som har infört gratis bussar som har kvar initiativet på sikt. I övriga fall har de ökade kostnaderna inte ansetts gå att motivera från politiskt håll.

Fagerstas kostnad är baserad på bortfall för biljettintäkter, samt att kommunen skulle tvingas betala Surahammar och Skinnskatteberg för deras ökade kostnader.

Mer läsning

Annons