Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patientskadenämnden: ”dosen var adekvat”

Cecilia Selnes känner en besvikelse över hur hela situationen har utspelat sig. Efter avslag om skadeersättning från både försäkringsbolaget och patientskadenämnden så vet hon inte hur hon ska gå vidare.

Annons

Cecilia anser att läkarens medicinering orsakat hennes plötsliga förvärring under vårdtiden, något patientskadenämnden inte höll med om i sitt yttrande. Patientskadenämnden skrev i officiella utlåtandet att dosen läkaren gav var ”adekvat”, det vill säga korrekt.

Läs mer:  Cecilia kämpar för upprättelse

– Vi kan inte uttala oss om detaljer i enskilda fall då vi har tystnadsplikt. Varje enskilt ärende hanteras under sekretess, säger Agneta Karlbom, kanslichef på patientskadenämnden.

I Cecilia Selnes fall kände hon att nämnden fattade beslutet utan att ha hört hela historien. Hon blev aldrig kontaktad muntligen utan hela beslutet är fattat genom sjukhusets förda dokumentation.

– Vi följer en arbetsordning som är framtagen av regeringen. Det är inte så att vi tar in några bevisuppgifter eller förhör av människor när vi jobbar, säger Agneta Karlbom.

Hur ser du på att en människa är rädd för att överklaga ett beslut den inte är nöjd med på grund av konsekvenserna?

– Det kan inte jag svara på. Det är så här hela det svenska rättssystemet är uppbyggt, det är inte unikt för patientskadeärenden, säger Agneta Karlbom.

Mer läsning

Annons