Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så förlänger du livet

Forskare: Tidigare kända riskfaktorer oviktiga.

Annons
Mehmed Vejo besöker gymmet flera dagar i veckan. ”Jag tror på träning, att man lever längre och blir mindre sjuk”, säger han.

Fagerstabon Mehmed Vejo är 53 år och har alltid varit noga med att röra på sig, men att det varierar hur mycket. På senare år har han hittat tillbaka till träningen, på riktigt, beskriver han det som. Nu tränar han flera dagar i veckan på Parken fitness i Fagersta.

– Jag har märkt att jag mår som bäst fysiskt och psykiskt när jag tränar. Jag har aldrig mått bättre, säger Mehmed Vejo.

Han tycker inte att det finns tid att lata sig framför teven i soffan, utan satsar stor del av sin lediga tid på att besöka gymmet.

– När man passerar 50 tänker man mer på hälsan. Jag tror på träning, att man lever längre och blir mindre sjuk. Maten och sömnen är också viktig, säger han.

Professor John Öhrvik har tillsammans med professor Göran Nilsson och docent Pär Hedberg vid Fysiologkliniken vid lasarettet i Västerås forskat om vad som gör att man lever länge.

De undersökte 191 män och 189 kvinnor när devar 75 år och gjorde sedan en uppföljning 15 år senare, när de som fortfarandelevde hade fyllt 90. Hälften av kvinnorna levde dåoch cirka en fjärdedel av männen.

–  Daglig fysisk aktivitet har mycket större betydelse för överlevnaden än man tidigare trott. Det behövs ingen hårdträning utan det kan räcka med runt 30 minuters promenad eller cykling och det är bra om pulsen höjs lite då, säger professorn.

Forskarna förvånades av en annan upptäckt:

– Riskfaktorer som diabetes, fetma och dåliga kolesterolvärden hade däremot ingen eller liten inverkan när det gällde att överleva mellan 75 och 90 års ålder. Det var mycket överraskande.

Varför är det så farligt att vara stillasittande?

– Människan är inte skapt för att sitta stilla. Ju äldre man är desto större blir problemen om man inte rör på sig. Muskelmassan avtar och även hjärtat är ju en muskel. Blodcirkulationen går ner och man tappar kondition. Då kan en enkel influensa vara svår att klara av, för det finns inga reserver att ta av, säger John Öhrvik.

– Men det är aldrig för sent att börja motionera. Man kan förbättra konditionen och förlänga sin livslängd även om man börjarröra på sig långt upp i åren.

Han utesluter inte att medellivslängden i Sverige kan komma att sjunka inom en snar framtid, eftersom många sitter stilla framför teve eller dator.

– Eller också får vi se att statistiken går skarpt isär i olika kurvor. Gruppen av medvetna som rör på sig, äter bra och inte röker kanske får högre medellivslängd, medan medellivslängden för stillasittande rökare med osunda kostvanor minskar.

Testa kondisen

Ta en promenad i ganska rask takt och ta sedan pulsen direkt när du har slutat gå.

Vänta 1 minut och ta pulsen igen.

Jämför de båda resultaten.

Pulsen ska normalt gå ner 20–25 slag. – Om pulsen bara minskar 10–12 slag har du antingen väldigt dålig kondition eller problem med hjärtat, säger professor John Öhrvik.

Viktigt klara cykelarbetsprov

Forskarna vill att man ska få göra arbetsprov på testcykel vid hälsokontroller hos familjeläkaren. De anser att det kan vara viktigare än alla blodprover.

Sådana arbetsprov ingick i studien av pensionärerna.

– Till vår förvåning var god arbetsförmåga på cykeln – med normal puls- och blodförtrycksförhöjning – den klart starkaste faktorn för överlevnad hos männen, säger professor John Öhrvik.

– För kvinnorna var det också viktigt, liksom att inte ha förhöjda nivåer av vita blodkroppar i blodet. Sådana indikerar att det finns en inflammation i kroppen, som exempelvis diabetes 2 och åderförkalkning. Forskarna anser att skillnaden mellan män och kvinnor när det gäller riskfaktorer är intressant för fortsatt forskning.

– Äldre kvinnor är en missgynnad grupp i forskningen, säger John Öhrvik.

Mer läsning

Annons