Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så kan Fagerstas handel räddas

Att få ett levande centrum i Fagersta är en svår nöt att knäcka. Men med små medel kan man få fart på stan, tror Fagerstabon Anna Ericson.

Annons
Tomma lokaler. Pickaboos gamla lokaler ekar i dag tomma vid Brinelltorget. Anna Ericson tror att en stor klädkedja i Fagerstas centrum skulle kunna vara början på en riktigt positiv spiral.

Anna Ericson drev klädbutiken Canelli i Fagersta mellan åren 1997 och 2011. Hon minns när internethandeln tog ordentlig fart år 2002. Människors köpbeteende förändrades på allvar.

– Det gick så långt. Man såg att butik efter butik försvann, säger Anna Erison om Fagerstas centrumkärna.

Sedan kom lågkonjunkturen som nådestöten 2008.

Fram tills nyligen har Anna Ericson jobbat som butikschef i en affär på Erikslund utanför Västerås. Två år på raken har köpcentret med sina cirka 80 butiker utsetts till landets mest omtyckta när kunderna sagt sitt om 210 köpcentrum.

– Där är nyckeln service, kunden är alltid i fokus och man ska ”ge det lilla extra”, vara engagerad i kunden.

Ett konkret sätt att göra det, berättar hon är att ha som regel att ha hälsat på butiksbesökaren inom 20 sekunder.

– I grunden handlar det om att vara en trevlig personal och att vara positiv, säger hon.

Entusiasm upplever Anna Ericson att det finns i dagens Fagersta. Hon tror också att budskapet ”Handla lokalt” som företagarna börjat sprida är något som många kunder snappar upp och att det är ett steg i rätt riktning.

– Man måste tala om att om ingen handlar lokalt, så finns snart inga butiker kvar, säger hon.

Men att handla lokalt har inte alltid varit en självklarhet på mindre orter.

– Att handla hemma har inte varit riktigt lika fint. Ända sedan jag gick i lågstadiet åkte mamma till Avesta där H M fanns. Många av oss har formats att åka från stan, säger Anna Ericson som är 38 år i dag.

Hon tror att det är svårt att få familjer som ser shoppingen som en utflykt att handla i Fagersta och det tycker hon är synd, eftersom de också riskerar att göra resten av sina ärenden utanför stan.

– Det är en svår nöt att knäcka, säger Anna Ericson.

Hon tror att en stor hjälp för Fagersta skulle kunna vara om en större klädkedja, som till exempel Kappahl eller Lindex, valde att etablera sig i centrum.

– Jag tror att en större kedja behövs. Ett dragplåster. Det skulle kunna vara den lilla pusselbiten, säger hon.

Hon vidareutvecklar resonemanget med att kedjan lockar in kunder också i andra butiker. Därmed kan de butiker som finns våga beställa in ett större utbud och andra våga etablera sig. Det skulle också kunna leda till att banker vågar ge lån och tro på idéer och så är en god spiral i gång.

– En negativ spiral smittar av sig men det gör en positiv också. Med små medel kan man få fart på stan, säger Anna Ericson.

Mer läsning

Annons