Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så kan tågtrafiken förändras

Behovet av utökade pendlingsmöjligheter är stort i Fagersta. Därför är flera förändringar på gång – något jobbresenärerna längtar efter. – Pendlare är härdade, säger Maria Granström, som bor i Fagersta och arbetar i Västerås.

Annons
Maria Granström pendlar med Bergslagspendeln mellan Fagersta och Västerås. Hon tycker att tåget ofta är försenat. ”Om det inte vore så dyrt så skulle fler köra bil. Själv tycker jag att det vore för jobbigt att sitta koncentrerad bakom ratten”, säger hon.

Tio i sju på vardagsmorgnarna ska ett av Bergslagspendelns tåg gå från Västanfors mot Västerås. En av dem som brukar stå och vänta är Fagerstabon Maria Granström.

– Jag ska vara på jobbet vid klockan 8 men tåget är oftast lite försenat, säger hon.

Maria Granström arbetar som biomedicinsk analytiker på Västerås sjukhus. Hon har pendlat sedan 2008. Högst upp på hennes önskelista står fler avgångar.

– Det skulle vara jättebra. Nu är det en timme mellan varje avgång, säger Maria Granström.

Fagersta har ett stort antal pendlare (se faktarutorna här intill) och är därför beroende bland annat av en väl fungerande kollektivtrafik.

– Bra infrastruktur är helt centralt för näringslivet i Fagersta. När företagen inte själva kan tillgodose sig med arbetskraft är de beroende av arbetskraft från grannkommuner och även längre ifrån, säger Stefan Lejerdahl, utredningssekreterare på kommunen.

Trafikverket har om några veckor arbetat färdigt med en studie som undersöker hur persontågstrafiken mellan bland annat Fagersta och Västerås kan förbättras.

– Får vi en tätare trafik till Västerås får vi stabilare förutsättningar för arbetspendling, säger Stefan Lejerdahl och fortsätter:

– För att uppnå tätare trafik krävs det stora investeringar i banan. Bland annat en mötesstation vid Brattheden (i närheten av Ramnäs).

Mötesstationen är ett av de alternativ som studien granskar närmare.

– Den ska lägga fram förslag på åtgärder för hur Bergslagspendeln kan nå halvtimmestrafik. Det är ett av målen Trafikverket tittar på, säger Stefan Lejerdahl.

En av Fagerstaborna som reser med Bergslagspendeln är Mia Georgsson, även hon pendlar till Västerås.

– Tågen är ofta försenade. Det är signalfel, bromsar som inte fungerar och Gud vet vad, säger hon.

Mia tänker ändå fortsätta med att åka tåg:

– Nu när bensinpriset höjs går det inte att sitta och åka bil.

Flera förbättringar för Fagerstas tågpendlare är på gång (se artikel till höger).

Men oavsett hur pendlingen förändras så kommer arbetsresenärerna att fortsätta stå på mornarna och vänta i Västanfors och Fagersta norra.

– Pendlare är härdade. Och vi får lära känna många nya personer, som åker med samma tåg, säger Maria Granström.

De kommer från flera håll

Fagersta har en omfattande inpendling till de stora industrierna.

De som pendlar in till Fagersta kommer framför allt från Norberg, Smedjebacken och Skinnskatteberg. Men folk pendlar också in från Västerås, Avesta och Surahammar.

De som pendlar ut från Fagersta åker i första hand till Västerås, Norberg, Avesta och Skinnskatteberg.

Fagerstas kommunkansli har gjort en bedömning av Fagerstas framtida behov av kollektivtrafik.

Orsaken till det är att Kollektivtrafikmyndigheten arbetar med en uppdatering av länets trafikförsörjningsprogram.

Från 1998 och fram till 2013 har antalet inpendlare till Fagersta ökat: Från 1 808 till 2 154. Detta visar statistik från Statistiska centralbyrån.

Mer läsning

Annons