Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stationen har brister enligt Trafikverket

Trafikverkets utredning av tågolyckan i november vid Västanfors station är klar. Den väntar nu bara på ett formellt godkännande.

Annons
Det var här som en person i november förra året blev offer för ett passerande godståg. Hos Trafikverket finns även rapporter om tre tillbud som inträffat under de senaste fem åren. Trots varningsskyltar genar pendlare till vänster om staketet som omger övergången i stället för att gå igenom svänggrinden.

– Det finns brister. Det är alla överens om, säger Göran Hansson, olycksutredare och medförfattare till den kommande utredningen.

Den identifierar ytterligare tiotal stationer i norra och mellersta Sverige med liknande förutsättningar. Även där har det förekommit allvarliga olyckor.

– Det som är speciellt i Västanfors är att genomfartståg kör på korsande spår. Det finns inget ställe som är exakt likadant som här men åt det hållet, säger Göran Hansson.

Pendlare som FP pratade med efter olyckan menade att en olycka bara var en tidsfråga. Redan långt innan olyckan skedde hade pendlaren Per Georgsson påpekat flera gånger för Trafikverket att säkerheten var dålig. Utredningen visar att hans oro var befogad.

– Jag har identifierat tre allvarliga tillbud på den här platsen som inträffat under de senaste fem åren, säger Göran Hansson.

På frågan om varför Trafikverket reagerat först efter att en dödsolycka inträffat svarar trafikstrateg Britt Lisra att man tidigare förbättrat skyltningen på stationen. Att ett nytt ställverk fanns i planen för 2017 är sannolikt anledningen till att man inte gjort mera, bedömer hon.

Några dagar efter olyckan sänktes maxhastigheten för godståg från 70 kilometer i timmen till 40 vid stationen. Man införde också signalplikt. Pendlaren Per Georgssons erfarenhet är att de flesta lokförare, men inte alla, signalerar. Han påpekar att Trafikverket kunde ha kostat på ett bättre staket vid övergången.

– Det är vanligt att folk har musik i öronen och samtidigt genar på utsidan om staketet runt övergången. Man är rädd att en olycka ska hända igen, säger Per Georgsson.

– Vi sätter inte bara upp bommar utan ser över hela situationen vid övergången i utredningen, säger Britt Lisra.

FP har tidigare fått motstridiga uppgifter om möjligheten att lägga om det 35-tal godståg, som passerar per dygn, till spår på utsidan av perrongen. Lokföraren Ulf Othén, skyddsombud på Green Cargo för Seko, sade då att spårbyte är möjligt. Trafikverkets kommunikatör Thomas Pihl uppgav att man tittat på det, men hävdade att det inte skulle fungera.

Men nu uppger Britt Lisra att även spårbyte ingår i utredningen.

– Att leda om godstågen är något vi tittar på, till exempel växlar och bangården och vad som krävs för att göra det.

Utredningen är den pusselbit polisen väntar på innan ärendet kan lämnas till åklagare.

– Vi har hört tågresenärer, folk på perrongen och föraren av olyckståget. Jag tror att det i slutändan blir svårt att redogöra för exakt hur händelsen gick till utan det blir en samlad bedömning av de som vi har pratat med, säger Joachim Björk vid polisen.

Nya bommar ska byggas vid övergången under nästa år.

Mer läsning

Annons