Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor hungerstrejk på Norrbygården

Flera boende ser protesten som sista chansen till förändring. "Vi är inte fångar, vi är människor", säger en av dem.

Annons
Flera flyktingar på Norrbygården i Fagersta hungerstrejkar sedan i måndags morse.

Cirka 200 av flyktingarna på Norrbygården inledde en hungerstrejk på måndagmorgonen, berättar Ehab Josef, en av de boende. En av orsakerna är kvalitén på maten.

– Alla strejkar: män, kvinnor och barn. Maten är ofta gammal och luktar dåligt. Och ibland är det hår i maten. Vi kommer fortsätta strejka om det inte händer något, säger han.

Fyrbarnsmamman Grace Onotala Iseber har bott på Norrbygården i sju månader. Ända från början har maten lämnat mycket att önska, anser hon.

– Det är samma mat hela tiden. Det är bara ris och potatis, inga grönsaker. Brödet är alltid gammalt och mjölken som serveras går ofta ut samma dag, säger hon och fortsätter:

– Jag har inte så mycket pengar, och har inte råd att laga annan mat till barnen. Och jag har pratat med Migrationsverket om situationen, men inget har hänt. 

En annan av de boende, Ali Omar Mohammad, deltar också i hungerstrejken. Han berättar att han även under en tidigare period vägrat äta.

– Jag fick vara på sjukhuset i tio dagar på grund av det. Det har gjort att jag känner mig svag, säger han.

Det är inget fel på maten på Norrbygården, menar boendets verksamhetschef Sten Boström.

– Det är Fagersta Brukshotell som gör all mat. De har ju minutiös kontroll. Det är alltid kött eller fisk och sallad för det mesta, säger han och fortsätter: 

– Dessutom har Migrationsverket väldigt noggranna direktiv om precis vilka vitaminer och annat som maten ska innehålla. Vi äter ofta själva där. Det är inget fel på maten, den är komplett.

Sten Boström bekräftar att synpunkter på maten varit uppe förut, och säger att han välkomnar kritiken.

– Jag kan förstå att alla inte gillar maten, vi har ju mängder av nationaliteter. Men vi lyssnar alltid på vad de boende tycker och tänker. Men det är inte samma som att de får igenom sina synpunkter. De kan inte förvänta sig att det exempelvis ska vara en arabisk eller eritreansk kock som lagar maten.

Att många boende hungerstrejkar märkte han själv av när lunchen serverades. 

– Jag skulle säga att det var 100 personer som inte åt. Vi har satt två personer på att plocka upp de boendes klagomål, och så får vi se vad vi kan och bör åtgärda. Har de klagomål så ska de ju fram med det. Vi tar tacksamt emot klagomål. Det är enda sättet att göra saker bättre.

Men det är inte bara maten som är dålig, menar Ali Mohammad, som bor på boendet.

– Toaletterna är smutsiga och det finns bara två på varje våning. Uppvärmningen fungerar inte på hela bottenvåningen. Och det finns rum där det bor sju personer, säger han.

Det enda av alla synpunkter som bör beaktas är det om uppvärmningen, menar Sten Boström.

– Det har varit problem i ett fåtal rum. Där sätter vi in elelement tills det är fixat. Det åtgärdas i dag (måndag) och i morgon. 

Oavsett orsaken, hur ser du på att många hungerstrejkar?– Det är inte bra att de inte äter, vi vill att det ska vara lugnt och att alla är nöjda. Men vi har i alla fall pratat med dem. Vi får se hur det fortskrider, säger Sten Boström.

Mer läsning

Annons