Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågförarutbildning i Fagersta?

Fagersta vore en naturlig plats för en tågförarutbildning inom ramen för vuxenutbildningen. Det skriver Stig Henriksson (V) i en motion till kommunfullmäktige.

Annons

Riksdagsledamoten Stig Henriksson (V) uppmärksammar i en motion till kommunfullmäktige i hemkommunen Fagersta bristen på lokförare - som ofta uppges som orsak till inställda tåg.

Uppenbart utbildas för få. Inte minst stora pensionsavgångar gör att behovet av tågförarutbildningar ökar menar Stig Henriksson.

- Den svenska järnvägstrafiken är i kris, säger Stig Henriksson.

- Samtidigt som allt fler vill välja tåget både för persontransporter och gods så är det svenska järnvägssystemet i förfall.

Förutom besparingar på underhåll och flera trafikoperatörer som trängs på spåren framhåller han bristen på personal - som får tåg att ställas in.

Stig Henriksson tipsar sina lokala politikerkollegor i Fagersta att kika på Huddinge vuxenutbildnings lokförarutbildning.

- Tågförare saknas redan idag och stora pensionsavgångar väntar, säger Henriksson och lanserar sin idé hos hemmapolitikerna i Fagersta att börja utreda om hemkommunen kan skapa en tågförarutbildning.

Då efter modell Huddinge där man har tre terminers lokförarutbildning inom ramen för vuxenutbildningen.

Hur stort är behovet?

- Mycket stort. Det är bara att titta så ser man att stora pensionsavgångar är att vänta de närmaste åren.

- Jag har suttit med och förhandlat infrastrukturpropositionen med regeringen. Där är vi överens om att storsatsa på tågtrafiken framöver. 622 miljarder kronor på 12 år till underhåll och investeringar i vägar och järnvägar.

- Fagersta är en knutpunkt med tåg i fyra riktningar. Dessutom vore det bara en kort bit för studenterna att åka ner till Västerås och se hur man tillverkar tåg, säger Stig Henriksson som Fagersta-Posten träffar utanför stationshuset i Västanfors.

Agerar du även på riksplanet för detta?

- Inte än så länge. Tänkte börja lokalt. Tre saker måste vara i fas; det måste finnas tillräckligt med personal, Sverige måste ha ett järnvägsnät som fungerar för att - och det är det tredje - operatörerna ska våga beställa nya tåg, säger Stig Henriksson.

Mer läsning

Annons