Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikolyckorna minskar inte

Trots ombyggnad till trefilsväg har inte olyckorna minskat på riksväg 66. Antalet olyckor är lika många nu som när vägen började byggas om för tio år sedan.

Annons
Hela väg 66 mellan Fagersta och Västerås är ombyggd och mötesfri.

Förra året inträffade 24 olyckor på väg 66 mellan Västerås och Fagersta där människor avled eller skadades. Tio år tidigare, 2004, inträffade 23 olyckor där människor avled eller skadades.

Antalet olyckor på sträckan är betydligt fler eftersom olyckor utan personskador inte rapporteras in.

Under de här åren har Trafikverket byggt om vägen från en vanlig landsväg till en trefilig väg med mitträcke för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten. Prislapp: Cirka 160 miljoner.

– Vi vet ju inte hur det skulle ha sett ut om vi inte byggt mitträcke, säger Britt Lisra, trafikstrateg på Trafikverket region öst med ansvar för trafiksäkerheten.

– Att bygga mitträcken vet vi ju är det bästa sättet att minska och förhindra de svåra mötesolyckorna. Sedan de började byggas har antalet dödsolyckor halverats.

Statistiken under de senaste tio åren visar att antalet olyckor varierar. Som flest var det 2005 med 29 olyckor och två döda. Minst var det 2009 med 13 olyckor och en död. Att det var så få olyckor 2009 kan förklaras med att då byggdes sträckan Surahammar–Västerås om och hade då kraftigt sänkt hastighet.

De flesta olyckor med personskador som inträffar på väg 66 är singelolyckor eller påkörningsolyckor. De utgör över 70 procent av alla olyckor.

– Många av de olyckorna inträffar vid Erikslund och där håller man på att jobba på att ta fram en lösning, säger Britt Lisra.

– Dessutom byggdes den sista mitträckessträckan färdig i år, så om vi tittar på olycksstatistiken igen om tio år så har förhoppningsvis antalet olyckor minskat.

Chefen för trafikpolisen i Västmanland, Jörgen Bergfast, är lite förvånad över att ombyggnaden inte har märkts av i olycksstati-stiken.

– Man tycker kanske att det borde märkas. Men det är ju en fråga om väldigt låga siffror. Det viktiga är dock att det finns mitträcke och det förhindrar ju de svåra mötesolyckorna. Varje person som dör i trafiken kostar samhället 30 miljoner kronor, säger han.

– De flesta olyckor som inträffar efter 66:an har med människors beteende att göra. Det är svårt att förändra. Det handlar om att köra med för små marginaler och man hinner inte reagera när något inträffar framför en.

– För min personliga del tycker jag att den hänsyn som fanns i trafiken längre tillbaka har försvunnit. Nu är det bara frågan om att ”jag ska fram så fort som möjligt”, utan hänsyn till andra.

Jörgen Bergfast tror också att trefilsvägarna kan invagga i viss falsk säkerhet.

– Det känns som vissa tror att det är en enda lång raksträcka där man inte kan få något möte och då kan de bara bränna på.

Mer läsning

Annons