Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Vi inser att vi inte kan vänta”

Trafikverket vill sätta upp bommar vid Fagersta C under 2016 – ett år tidigare än tänkt. Att få det klart i år är inget rimligt mål, menar Lotten Herrman, ställföreträdande regionchef på Trafikverket Öst.

Annons
Trafikverket har varit medvetna om riskerna vid övergången vid Fagersta central, men samtidigt sett mer akuta behov vid andra övergångar, berättar Lotten Herrman, ställföreträdande regionchef på Trafikverket Öst.

En person avled efter att ha blivit påkörd av ett godståg vid Fagersta centralstation i november 2014.

Pendlare har totalsågat säkerheten vid stationen och Trafikverket har efter olyckan sett över skyddet.

Trafikverket har nu börjat planera för projekteringen för att sätta upp fällbara bommar vid centralen någon gång nästa år.

Det var tidigare tänkt att ske först 2017, i samband med att stationen ska utrustas med ett nytt ställverk.

– Vi inser att vi inte kan vänta på att ställverket ska bytas. Händer det en olycka så vill vi agera, säger Lotten Herrman.

Men att få upp bommarna tidigare än 2016 går inte? – Nej, det är inte bara att gå och köpa bommar och sätta upp. Det ska göras projektering, upphandling och många andra saker under processen. Därför är 2016 ett rimligt mål, säger hon.

Fällbara bommar är en tillräcklig åtgärd för säkerheten, menar Lotten Herrman.

– Då kan man inte gå i egna tankar och inte märka något, vilket varit problemet här. Visst kan man krypa under bommarna, men jag tror att Fagerstaborna är så kloka att de respekterar en nedfälld bom, säger hon.

Ska det behöva hända en sådana här dödsolycka innan ni gör något?

– I efterhand kan man ju ställa sig frågan, men man vet ju aldrig var olyckorna sker. Vi försökte bygga upp ett bättre och mer systematiskt arbetssätt, och utgå ifrån var riskerna är som störst.

Tills dess att bommarna är på plats gäller 40 kilometer i timmen vid spåren.

Texten har uppdaterats

Mer läsning

Annons