Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yngste klareraren sist på stationen

Efter 118 år försvinner tågklarerarna från Fagersta. Trafikledningen ska från början av 2018 fjärrstyras från Gävle. Sveriges yngste tågklarerare Björn Lillpers, 20, kan bli Fagerstas siste."En epok som försvinner för alltid", säger han när FP knackar på tågexpeditionen.

Annons
tågexpeditionen. Tågklareraren Björn Lillpers har bästa utblicken över Fagersta station och ropar ut i högtalare om någon stressad resande skulle krypa under bommar. Foto Boo Ericsson

Har ni märkt hur Fagersta stationsområde i Västanfors sjuder av aktivitet?

Peter Bergvall på Trafikverket förklarar:

– Vi startade arbetet första augusti. Under ett intensivt år ska Infranord, med 20-25 anställda och åtta grävmaskiner, bygga teknikhus, anlägga sju kilometer kabelrännor och sex kabelbrunnar samt dra över tio mil kabel – allt för fjärrstyrning från Gävle fast nytt ställverk blir placerat i Hallsberg.

Han berättar om fyra tågstopp nästa år vid Fagersta C, 50-70 timmar per gång, när nya tekniken ska testas.

– För ny teknik är det. Trafikverket har beslutat att Fagersta blir en pilotanläggning för ny hård- och mjukvara i det databaserade ställverket.

– I februari 2018 sker så inkopplingen. Då ser vi om fjärrstyrningen fungerar. Och då tas lokaltågklareringen bort, säger Peter Bergvall.

Läs mer: Ta dubbeldäckaren till Stockholm i december

Sveriges yngste tågklarerare Björn Lillpers jobbar den här dagen när Fagersta-Posten knackar på hos tågexpeditionen.

Telefonen ringer ungefär var tionde minut under intervjun. Han svarar och knappar på datorn. Ibland reser han sig vid det gamla ställverket från 1960-talet.

I mikrofon gör han ett manuellt utrop ut över perrongen om vilket spår han valt för ett inkommande Tåg i Bergslagen-tåg.

Om 1,5 år kommer detta att vara borta. Inte en enda människa blir kvar vid järnvägsstationen i Västanfors. Björn Lillpers och hans tre kollegor blir arbetslösa.

– Vi är ett utdöende släkte, säger han.

Vad tänker du dig för framtiden?

– Jobben som fjärrtågklarerare vid någon av landets åtta trafikcentraler lockar mig inte. Det lutar åt att jag utbildar mig till lokförare, säger Björn Lillpers.

All lokaltågklarering i hela landet ska investeras bort och ersättas av signaler.

– Vi är bara cirka 30 stationer kvar som är lokalstyrda. Trafikverkets strategi är att den svenska järnvägen ska vara helt fjärrstyrd år 2031.

Läs mer: Järnvägsföreningen visade upp stationen

Trots att Fagersta C är knutpunkt för tåg åt fyra håll lämnas inte tillstymmelse till någon personlig service kvar från början av 2018 för resenärerna när det gäller frågor om tider och biljetter.

Björn Lillpers:

– Biljettautomaten är borttagen av SJ sedan i våras, så ganska många resenärer knackar på med sina frågor.

– De flesta löser sitt resande med pendlarkort. Övriga upplyser jag om att de lättast köper biljett på tåget.

Väntsalen kommer givetvis att finnas kvar och påverkas inte.

Vad som händer med ytterligare tomma lokaler i stationshuset är oklart. Kanske bostäder, eller som på Säter C – en klädaffär.

Läs mer: Snart kan tågen gå till Norberg

Skärmmössa Av. Björn Lillpers vet att en epok snart är över.
Ställverket. Utrustningen har nått sin tekniska livslängd.
arbetsplatsområde. Fagersta stationsområde är föremål för byggen och kabeldragningar för ett antal miljoner.

Invigdes år 1900

Fagersta station invigdes 1900 i samband med att stambanan Frövi-Krylbo invigdes. Samma år öppnades linjen Ängelsberg-Ludvika. Stationen hette Västanfors till 1947.

Tågklarerarna som försvinner om 1,5 år blir sista personal kvar i stationshuset. Fjärrstyrning från Gävle införs i början av 2018.

Biljettautomaten är permanent borttagen. Biljetter för Tåg i Bergslagen säljs ombord på tåget.

Mer läsning

Annons