Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Högljutt sex anmäls sällan – så många störs av besvärliga grannar

"Det är aldrig lätt att hantera människor i frustration"

Annons

Under 2016 tog Hyresgästföreningen emot cirka 3 000 störningsanmälningar från sina medlemmar i Sverige.

Anmälningarna kan beröra saker som till exempel sopor i trapphuset, hög musik, duschande på obekväm tid, restaurangstök, rökning, bråk eller personer som har högljutt sex. Det sistnämnda är dock inte vanligt enligt ärendehandläggaren Håkan Forsman.

– Jag har bara hört talas om det två–tre gånger sedan jag började här 1989, säger han och fortsätter:

– En del kan ju säkert höra när grannarna har det, men tycker inte att det är ett stort problem, säger Håkan Forsman, som jobbar på Hyresgästföreningen region Aros-Gävle.

Regionen omfattar Västmanland men även Gävleborgs och Uppsala län samt Norrtälje kommun.

År 2015 registrerades där totalt 239 anmälningar varav 43 ärenden och 196 rådgivningar. 2016 registrerades totalt 237 anmälningar varav 76 ärenden och 161 rådgivningar.

Totalsiffrorna är alltså så gott som samma, däremot har antalet fall som blir ärenden ökat avsevärt.

– Anledningen till ökningen är att vi har gjort en ändring i hanteringen när vi får ett klagomål. Nu ställer vi alltid frågan om hyresgästen har pratat med hyresvärden. Om de har gjort det blir det ett ärende, säger Håkan Forsman.

Och när de inte har pratat med hyresvärden?

– Ja, då får de rådgivning.

Om problemet kvarstår efter att man pratat med sin hyresvärd blir det ett ärende som fördelas till en handläggare på Hyresgästföreningen. Störningsärenden är dock inte de lättaste att bedöma och hantera. I slutändan handlar det ofta om konflikthantering.

– Det är aldrig lätt att hantera människor i frustration, säger Håkan Forsman.

Störningsärenden är inte alltid lätta att lösa. Bara för att man störs av en granne som duschar på

Vilka typer av ärenden som är vanligast finns det inga uppgifter på eftersom Hyresgästföreningen inte får lägga in detaljinformation i sina system.

– Då blir det ett olagligt register. Störningar är störningar, säger Håkan Forsman.

Huruvida siffrorna för antalet anmälningar är höga eller låga är svårt att bedöma.

– Vi stöter ju bara på en del av de problemen som finns. Vi är ju inte i kontakt med alla. En del saker löses direkt av fastighetsägare. Alla medlemmar hör inte av sig och är man inte medlem hör man inte av sig. Många av de större fastighetsägarna lägger dessutom mycket resurser på problem som uppstår, säger Håkan Forsman.

Under 2016 låg störningsfrågor på topp 5-listan över de vanligaste frågorna som Hyresgästföreningens medlemmar ville ha hjälp med.

De vanligaste frågorna berörde dock brister i lägenheten och brister i skicket på lägenheten. På plats nummer två kom hyresavtalsfrågor, på plats tre frågor kring andrahandsuthyrning och på plats fyra frågor kring hyror och nivåer. På plats fem kom störningsfrågor.

Läs även: Västmanlänningarna struntar i sina grannar

Läs även: Hyresgästföreningen stämmer VS-Hus

Läs även: Hyresgästföreningen ger stöd till filmprojekt i Heby – filmfestival planerad till sommaren

Mer läsning

Annons