Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Livet efter bilen – här hamnar tusentals ton gamla däck

Nästan 3000 ton gamla däck samlades in till återvinning i Västmanland förra året. Det visar nya siffror från branschorganisationen Svensk däckåtervinning.

Annons

Tabellen visar hur många ton däck som samlades in till återvinning i din kommun.

I hela landet lämnades 85075 ton däck in till återvinning under 2016.

– Det har ökat med cirka 1000 ton däck per år de senaste åren, berättar Fredrik Ardefors, VD för Svensk däckåtervinning.

En orsak till ökningen är enligt honom att svenskarna tillsammans kör mer, vilket innebär att däcken då slits mer.

Vad händer då med däcken när de har rullat klart under bilarna? Mellan 60 och 70 procent av däcken klipps sönder eller mals ned till gummikorn och används till exempel som dräneringslager (istället för grus och sten) eller som material i konstgräsplaner.

Därtill kan gummikornen, vilket kallas gummigranulat, blandas i asfalt så att underlaget på bland annat gång- och cykelbanor blir mjukare. Resterande 30 till 40 procent av däcken bränns upp för att ge energi.

För en privatperson är det enkelt att bli av med sina gamla däck. Hen lämnar helt enkelt in dem på en däckverkstad eller eventuellt på kommunens återvinningscentral. På dessa ställen hämtas däcken sedan av Svensk däckåtervinnings entreprenör som ansvarar för att däcken återvinns.

Fakta: Svensk däckåtervinning

Företaget är inte vinstdrivande och har till uppgift att på uppdrag av Sveriges däckimportörer och däcktillverkare att samla in gamla däck och se till att de återvinns på ett bra sätt ur miljö- och hälsosynpunkt.

Enligt en förordning från regeringen är det nämligen importörernas och tillverkarnas uppgift att se till att däcken de säljer också återvinns.

Alla de större däckimportörerna och de flesta av de få tillverkare som finns i Sverige är anslutna till Svensk däckåtervinning.

Mer läsning

Annons