Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

114 14 hjälper till med bevisjakt

Polisens kontaktcenter ska samla bevismaterial. Men inte ute på brottsplatserna utan över telefon.

Annons

Den som ringer polisens nummer för icke akuta samtal, 114 14, kan komma till Polisens kontaktcenter, PKC, i Norberg.

I januari gjordes Polisen om till en myndighet. Inför omgörningen var framtiden något oviss för PKC. I dag står det klart att det inte finns några planer på att flytta från Norberg, enligt Patrik Skörvald, tillförordnad chef i Region Mitt.

Men de cirka 60-talet anställda i Norberg har fått utökade arbetsuppgifter efter omgörningen, något som sakta men säkert påbörjats.

Tidigare har anmälan tagits upp av PKC för att sedan skickas vidare till förundersökningsledaren som tagit ärendet vidare.

Nu ska i stället personalen på PKC kunna hålla förhör med målsäganden och eventuella vittnen.

– Bäringen i det här är att hela utredningen och lagföringsprocessen ska bli smidigare och mer effektiv, säger Patrik Skörvald.

Så mycket som möjligt av arbetet ska vara klart redan i anslutning till brottet.

– Exakt hur det ska se ut är inte riktigt avgjort, säger Patrik Skörvald.

Men PKC kommer inte att befinna sig ute på brottsplatserna för att säkra bevis.

– Nej, det handlar om bevis som till exempel foto, video, sms eller telefonsamtal, säger Patrik Skörvald.

9 av 10 nöjda med service

Enligt Polisen i siffror 2014 är 86 procent som ringer polisen på 114 14 nöjda med bemötandet. Det är det starkaste resultatet på flera år. Sju av tio är nöjda med tillgängligheten. Varje år får polisens kontaktcenter ta emot närmare sex miljoner samtal.

Nöjdheten steg 21 procentenheter jämfört med 2013.

Källa: Polisen i siffror 2014

Mer läsning

Annons