Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Engelbrektsloppet satsar på storbildskärm och evenemang

Engelbrektsloppet har gjort en omorganisation för att locka fler sponsorer och skidåkare till tävlingen. Bland annat ska loppet livesändas och visas på en storbildskärm på torget i Norberg.

Annons

Torget i Norberg kommer att bli mer som en arena när Engelbrektsloppet börjar. Lars Holm, tävlingsledare, och Fredrik Persson, marknadsansvarig ser fram emot det.

Under hösten har Engelbrektsloppet gjort en omorganisation då bland annat Leif Eriksson blivit ny ordförande för styrelsen. Dessutom har en marknadsgrupp bildats med Fredrik Persson som marknadsansvarig.

Det innebär att föreningen nu jobbar på att få start- och målområdet vid torget i Norberg att se ut som en arena. Planernar innefatter ett stortält vid torget med butik eller mässa där nummerlappar också kan hämtas ut.

Läs mer: Snöproduktionen för Engelbrektsloppet har börjat

Dessutom planerar föreningen att ta in ett produktionsbolag som kan live-sända tävlingen på Engelbrektsloppets hemsida.

– Vi kommer också ha en storbildsskärm på torget och det kommer bli ett riktigt lyft för alla åskådare som kommer kunna följa loppet live, säger Fredrik Persson, marknadsansvarig.

Under årtionden har Engelbrektsloppet förfinat kärnverksamheten: fina spår, bra arrangemang och allt som sker kring tävlingen. Sedan Engelbrektsloppet blev en del av Euroloppet har Engelbrektsloppet fått tips och förslag från skidförbundet i Sverige och andra länder genom så kallad tekniska delegater.

Läs mer: Målportal ska lyfta Engelbrektsloppet

– Vi har fortfarande kravet att ha bra spår och hålla skidåkaren i centrum men det är marknadsbiten vi inte lyckats. Vi har inte varit ut och letat sponsorer, det där har varit under all kritik, säger Lars Holm, tävlingsledare och fortsätter:

– Nu i och med att vi har Fredrik har vi tagit tag i det där. Ju fler sponsorer desto bättre arrangemang kan vi kosta på att göra.

Läs också: Satsningen som ska rädda kommande lopp

Det är inte bara till sponsorer loppet kommer rikta sig till utan också att försöka nå fler skidåkare.

– Det handlar också om att gå utanför den inre skidkretsen. Det finns många förstagångsåkare nu eftersom längdåkning har blivit så populärt. Men de har inte koll på att de här loppen ingår i en Svensk Klassiker. Det ska vi försöka att verkligen tala om, säger Fredrik Persson.

---------------------------------------

Nu har FP:s app blivit ännu bättre! Snabbare, smidigare –och du kan skräddarsy ditt nyhetsflöde på ett helt nytt sätt. Glöm inte att ladda ned/uppdatera FP:s nyaapp här.

Mer läsning

Annons