Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Haverikommissionen utreder svåra tågolyckan i Hökmora

Artikel 16 av 18
Kraftig krock mellan godståg och timmerbil
Visa alla artiklar

På morgonen den 1 februari inträffade en svår olycka i Hökmora då ett godståg på väg mellan Avesta Krylbo och Fagersta krockade med en timmerbil som fastnat på spåret. Nu ska olyckan utredas av en mängd experter.

Annons
Det kraftiga, 80 ton tunga, Rc-loket blev mycket svårt ramponerat vid olyckan. Lokhytten – närmast i bild – trycktes in och man ser in till baksidan av förarutrymmet. Lokkorgen lossnade från boggierna och lade sig på sidan efter att ha snurrat ett halvt varv i längsled. Foto: Niklas Hagman

Som vi tidigare berättat i ett flertal artiklar om olyckan skadades lokföraren svårt sedan han hoppat ut från loket precis innan sammanstötningen.

Loket fick fronten intryckt, roterade ett halvt varv och hamnade på sidan vid spåret.

Såväl tåg- som fordonstrafik stängdes av efter olyckan.

Nu har Statens Haverikommission beslutat att utreda olyckan.

– Vi fattade beslutet i dag, säger Eva-Lotta Högberg, haveriutredare vid Statens Haverikommission med specialisering på olyckor med spårbunden trafik.

Eva-Lotta Högberg fortsätter:

– Jag var själv på olycksplatsen tillsammans med en kollega efteråt för att samla in information.

Utredningarna som Haverikommissionen genomför är mycket noggranna, man kommer att studera händelseförloppet, prata med inblandade, granska olycksfordonen, studera den aktuella plankorsningens utformning med mycket mera.

Flera utredare kommer att arbeta med olyckan, utomstående expertis kan komma att kallas in vid behov.

Därför kan utredningen ta tid, ett år är inte ovanligt. Exempelvis inträffade en krock mellan två tåg i trakten av Piteå i september 2016. Haverikommissionens slutrapport kom i september 2017.

Haverikommissionens uppgift är inte att fastställa eller ens undersöka frågan om skuld eller ansvar. Syftet är i stället att klarlägga händelseförlopp och orsak. Det uttalade syftet är att förbättra säkerheten och förebygga att liknande händelser inträffar i framtiden.

Läs mer:  Kraftig krock mellan godståg och timmerbil – lokföraren skadades svårt

För våra pluskunder:  Bildextra: Tåget klöv lastbilen mitt itu – se det dramatiska kaoset efter tågkrocken

För våra pluskunder: Exklusivt: Se omfattningen av tågolyckan från ovan

För våra pluskunder - TV:  Föraren skakad efter olyckan

För våra pluskunder - TV:  Statens haverikommission på olycksplatsen

Alla artiklar i
Kraftig krock mellan godståg och timmerbil
Annons