Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lokalt bolag ska rädda räls

Norberg är ett steg närmare godstrafik efter att kommunfullmäktige fattat ett viktigt beslut.

Annons
4,2 miljoner kronor tros det kosta att renovera sträckan Snyten-Kärrgruvan.

Vid senaste kommunfullmäktige fick Åsa Eriksson som kommunstyrelsens ordförande, i uppdrag att teckna en avsiktsförklaring med Trafikverket, för att järnvägssträckan Snyten-Kärrgruvan ska kunna tas i bruk så småningom.

– Det finns 4,2 miljoner kronor i länstransportplanen för att renovera sträckan. Det är vad länsstyrelsen och kommunen tror att det kommer att kosta, säger Åsa Eriksson (S).

I dag är det bara Engelsberg-Norbergs järnvägshistoriska förening, ENJ, som trafikerar sträckan med en rälsbuss för turister.

– Från kommunens sida finns en stark önskan att reguljär persontrafik ska finnas på sträckan, säger Åsa Eriksson.

Men det ligger längre in i framtiden än godstrafik, där målet är att godståg ska kunna rulla i början av nästa år.

Dannemora Mineral, som förut visat intresse för att bryta järnmalm i Norberg sa till kommunen i november 2013 att järnväg är viktigt. Strax därefter sa Trafikverket att man bestämt sig för att inte underhålla sträckan från och med 2016. Orsaken var att sträckan används så lite.

Nu diskuterar kommunen med lokala företag för att kunna bilda ett bolag som har hand om sträckan. Dannemora Mineral är inte med i diskussionerna. I april hoppas kommunen ha svar på om ett bolag kan bildas.

Tre viktiga punkter för Norberg

Därför vill Norbergs kommun att järnvägsplanerna går i lås:

Fortsätta att skapa förutsättningar för lokala företag att ha en bra marknad och kunna växa.

En ambitiös energi- och klimatstrategi. Norberg vill minska biltrafiken genom att ha mer järnvägstrafik.

Om järnvägen rustas för godstrafik ökar chanserna till att den så småningom öppnas för persontrafik.

Mer läsning

Annons