Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riskabel tid för mc-åkare

Att lufta motorcykeln på vårvägar kan vara farligt för motorcyklisterna. Lösgruset utgör en potentiell dödsfälla.

Annons

Norra länet. Nu tar allt fler motorcyklister fram bågen för årets första åk. En av farorna för dem är gruset som ännu inte kommit bort från vägar och gator. Statistiken visar att singelolyckor med mc-förare är som vanligast under april.

– Nu är det lite farligt, när de ännu inte sopat vägar och gator, säger motorcyklisten Kennet Nilsson, som bor i Karbenning.

– Framför allt i kurvor gäller det att vara uppmärksam som bara den.

Mellan 2009 och 2013 var det 1 500 motorcyklister som dog eller skadades svårt. Olycksbeskrivningarna i Transportstyrelsens olycksdatabas Strada för april månad visar att höga hastigheter och löst grus ofta var problemet. Detta visar en undersökning som polisen, NTF Västmanland och Bilprovningen gjort.

– För motorcyklister, som är så oskyddade, är det förstås extra viktigt att hålla hastigheten. Samtidigt uppmanar jag väghållaren att så fort som möjligt samla upp allt grus, säger Elisabeth Westman, projektledare på NTF Västmanland i ett pressmeddelande.

Om ungefär fyra veckor kommer allt grus i Fagersta att vara borttaget. Fagersta kommun började redan i slutet av mars att ta bort grus på Uggelbo samt i delar av Västanfors, områden som inte skulle komma att bli sandade igen. Därefter arbetade den upphandlade maskinen som suger upp gruset i Norberg under två veckor.

Där är det nu i princip helt rent.

– Ja, det så gott som klart i Norberg. Vi körde där för att vara klara före Norbergs marknad, säger Thomas Ålund på NVK:s gatuavdelning.

En maskin arbetar intensivt med att suga upp gruset. Två personer hjälper till genom att blåsa ut gruset från trottoarerna.

– Nu är busslinjerna och gång- och cykelvägar prioriterade, säger Thomas Ålund.

Förutom gruset är även alltför hög hastighet riskabelt för mc-förarna.

– Hur allvarlig konsekvensen av en olycka blir handlar till stor del om fordonens hastighet, säger Jörgen Bergfasth, trafikpolischef i Västmanland.

Kennet Nilsson har kört mc länge och mycket. Förr kunde han köra upp mot 4 000 mil per år. Han har aldrig vurpat med motorcykeln, men det har varit nära flera gånger på grund av gruset.

– Det är bara tur att jag har klarat mig. Jag har känt flera gånger att motorcykeln hasat på gruset. Men nu var det säkert tio år sedan sist.

Han tycker att väghållarna är bättre i dag på att visa var det ligger grus. Men det finns också andra orsaker till att incidenterna uteblivit de senaste åren.

– Jag är lite försiktigare nu än förr, när jag gasade på mer.

Mer läsning

Annons