Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Plusrekord för våra titlar i Västmanland – har ökat tolv veckor i rad

Plus har blivit en succé i Västmanland. Kunderna blir allt fler och nu slår VLT, Fagersta-Posten, Sala Allehanda och Bärgslagsbladet/Arboga Tidning ett nytt rekord.

Annons
Fagersta-Posten: Peter Lindqvist, Jessica Andersson, Joel Engström, Lova Jappevik, Eric Blomqvist, Emma Larsson, Chaterine Tillenius, Mikael Malm.

Under året som har gått har Västmanland haft en positiv utveckling i befintliga kunder. Det är alltså betydligt fler som stannar kvar som pluskunder än som hoppar av och nu börjar man också se vilka artiklar som läsarna vill ha och som lockar dem att stanna kvar. I tolv veckor har VLT tillsammans med Ingresstidningarna Fagersta-Posten, Sala Allehanda och Bärgslagsbladet/Arboga Tidning i Västmanland legat på plus. En sådan lång, sammanhängande ökning är rekord.

– Vi ser väldigt tydligt vad som blir läst, både direkt vid publicering och över tid. Lönelistor är ett av vårt mest lästa material och som har lång livslängd, intresset har varit enormt. Samtidigt har vi ett fördjupat material som engagerar. Nu senast granskningen av äldrevården i Västerås och flytten av häktet från Västerås till Sala. Den blandningen av material tror jag är en del i vår plusframgång, säger Helena Grahn, nyhetschef på VLT och fortsätter:

– Vi har gjort en nysatsning på avdelningarna Nöje, Bostad och Familj med redaktörer och det har verkligen gett ett lyft. Vi är träffsäkra i det vi gör, vi är där det händer och driver samtidigt eget material som är exklusivt för våra kunder.

VLT.

I Mittmedia, där Västmanlandstitlarna ingår, använder man sig av statistik för att hitta rätt.

– Framgången beror också på att vi har duktiga, självständiga och kompetenta medarbetare, som vet vad som berör våra läsare. Med hjälp av statistik ser vi hur vår publik beter sig, vad de väljer och väljer bort. Det hjälper oss att navigera rätt och att bli ännu bättre på att rikta vårt fokus mot det läsarna vill ha, säger Cecilia Rindbäck Vangbo, nyhetschef och ställföreträdande utgivare för Sala Allehanda, Fagersta-Posten och Bärgslagsbladet/Arboga Tidning.

Sala Allehanda: Maria Hall, Mikael Stenkvist, Rasmus Hammarström, Anna-Lena Bergdahl, Ari Korzeniowski,

Sportens nya satsningar på de mindre orterna har också gett resultat.

Fagersta AIK:s matcher i hockeyplayoff mot Malung, Köping Hockeys playoff mot Vännäs samt innebandykvalet mellan Per-Ols och Kungsör är nya satsningar på de mindre orterna som fallit väl ut. Lägg där till artikelserien om kulturbärarna som tar fram människan bakom de utövare som med passion och glöd brinner för klubbmärket i länets klubbar, stora som små.

– Den här utvecklingen är väldigt kul men det finns mycket kvar att göra när det gäller att utveckla vår bevakning, säger Carl Juborg nyhetschef för Mittmedia sport Västmanland/Stockholm.

– Det viktiga för Västmanlandssporten är att vara lyhörd gentemot klubbarnas idéer kring bevakning och vara fortsatt hyperlokala när det gäller livesändningar. Ett gott samarbete med klubbarna är nyckeln. I vår och sommar kommer konceptet Veckans Match rulla i gång vilket är ett grepp där vi livesänder fotbollsmatcher med lag från lägre divisioner. Här ingår även djupgående journalistik om de som bygger idrotten lokalt, klubbens eldsjälar, säger Carl Juborg.

Bärgslagsbladet/Arboga Tidning: Alexandra Edman, Kristian Bircanin, Eija Salminen,  Ewa Risberg, Gert Söderström, Heléne Gunnarsson, Lennart Ljung och Pär-Erik Modigh.

Erik Sjölander Deskchef på VLT:

– Det känns fantastiskt! Jag är glad och stolt över att så många inte bara vill bli Plus-kunder utan också stannar kvar. Vi vill bygga långsiktiga relationer med våra läsare. Då behöver vi göra journalistik som lätt blir en vana. Det är därför vi gör tunga granskningar av äldrevården och rättssystemet samtidigt som vi gör inkomstlistor och mingelbilder. Det är därför vi bevakar kommunpolitiken samtidigt som vi livesänder lokal sport. Det berör eftersom det är precis som livet självt – en mix av högt och lågt.

– Vi lockar nya kunder varje vecka, men vi tappar också de som väljer att säga upp Plus. Ibland händer det att vi tappar fler än vi lockar och då minskar det totala antalet. Det som hänt nu är att vi ökat tolv veckor i rad vilket är rekord. Tidigare hade vi ökat nio veckor i rad som längst.

Mer läsning

Annons