Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Publicisternas uppror fick effekt – Telia får inte favorisera Facebook

Chefredaktör Daniel Nordström: "En direkt attack mot nätneutraliteten"

Annons

Telias kampanj "Hata hat" som erbjuder fri surf på vissa sociala medier är ett brott mot EU:s regler om ett fritt och öppet internet. Det fastslog Post- och Telestyrelsen (PTS) på onsdagen.

Daniel Nordström, chefredaktör för Sala Allehanda, Fagersta-Posten, Bärgslagsbladet/Arboga Tidning och VLT, var en av 27 publicister som reagerade starkt på Telias samarbete med Facebook och som den 3 maj undertecknade ett öppet brev till regeringen och riksdagen om detta.

Varför var det viktigt för dig att reagera?

– Därför att detta är ett oerhört viktigt och angeläget ämne. Telia är ett statligt bolag. Att det inleder ett samarbete med en global mediejätte, som dessutom konkurrerar med oss när det gäller annonsintäkter, är allvarligt. Samarbetet riskerade i förlängningen svenska medieföretags möjlighet att nå ut till allmänheten. Vi som undertecknade debattartikeln såg detta samarbete som en direkt attack mot nätneutraliteten, säger Daniel Nordström.

Ert brev fick effekt, är du förvånad eller vad säger du om det?

– Jag är mycket glad över att debattartikeln fick sådant stort genomslag. Vi som skrev under artikeln bjöds in till ett givande samtal med ministrarna Alice Bah Kuhnke och Mikael Damberg. Jag är också mycket glad över att det nu har givit denna effekt, men förvånad är jag inte. Det vi påtalade i debattartikeln ser jag som självklart. Staten om någon bör vara den som garanterar öppenhet och också agerar för ett öppet internet.

Läs även: Anders Lif om fördelar och nackdelar med sociala medier

Läs även: Ledare: Att ha en tungt vägande pressfrihet är av högsta vikt för att medierna ska kunna granska makten.

Mer läsning

Annons