Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ser de nya retrofrimärkena ut – ger inspiration till handskrivna brev

Annons

En brevvän är i dag något sällsynt. Med en smartphone i var mans och kvinnas hand är kontakt med vänner och bekanta enbart en knapptryckning bort. Och post innebär i de flesta fall en räkning eller reklam.

I denna "supermoderna" tid väljer PostNord att lansera frimärken med retrotema, det vill säga med en återgång till tidigare stilar och klassiska saker som är "heta" igen.

– I dag skickar vi många hälsningar via e-post eller sociala medier, samtidigt som de flesta uppskattar det personliga i att få ett riktigt brev eller kort. Ett handskrivet brev eller ett gammalt vykortsmotiv kan verkligen vara retro, säger Britt-Inger Hahne, frimärkschef i PostNord.

Bakom frimärkena med tema retro står illustratören Henning Trollbäck.

– Passionen för retro finns i dag hos många unga familjer, som min egen. Vi har både stringbokhyllor och klassiska porslinsserier hemma, säger Henning Trollbäck, som också stod bakom 2013 års julfrimärken där djur firade jul i skogen.

Frimärkena som inleder 2017 finns i två versioner, Retro och Stringhylla.

Retro har valören 6,50 kronor för inrikesbrev upp till 50 gram. De säljs i häfte med tio frimärken med fem olika motiv.

Stringhylla är alternativet för utrikesbrev upp till 50 gram. Valören är 19,50 kronor. De säljs som en rulle med 100 frimärken och ett motiv.

Läs även: Instagrambilder blir frimärken

Stringhylla.

Retro.

Mer läsning

Annons