Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åkeri kritiskt mot tvingande EU-direktiv

Senast den 10 september måste lastbilschaufförer ha hunnit fortbilda sig för att få fortsätta köra godstransporter.

Annons
Jonna Gustafsson är en av sju ordinarie förare på Söderstens åkeri, där vissa är klara med fortbildningen och vissa har ett moment kvar. ”Det mesta känns som sådant man redan förväntas kunna, särskilt jag som tog körkort nyligen”, säger Jonna. ”Det kostade någonstans mellan 10 000-15 000 kronor per deltagare. Det får vi betala”, säger åkeriets vd Bengt Södersten.

Reglerna gäller förare inom EU, som tog körkort för lastbil eller lastbil med släp före den 10 september 2009. Varje förare ska genomgå minst 35 timmars utbildning. Fokus ligger på trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan.

– Jag tycker inte det är värt att lägga så mycket tid på det här. Chaufförer som kört i 30 år kan det mesta utantill ändå. Men sedan är det bra att lära sig om kost och motion och hur man ska agera i olyckssituationer, säger Bengt Södersten, vd på Söderstens åkeri i Bysala.

Men behövs de här kraven på fortbildning?– Nej, inte direkt. Detta är ju något man måste göra. Och vi hade inte gjort det om det inte var ett EU-direktiv.

Kraven på fortbildning kommer att orsaka en brist på chaufförer, tror han.

– Många vill nog inte lägga ned tid på detta. Det mesta kan man ju, efter 30 års erfarenhet. Och så kanske man snart går i pension.

Jonna Gustafsson, som kört för Söderstens åkeri i sex år, slutför sin vidareutbildning i april.

– Saker som lastsäkring, ekonomisk körning och stresshantering är väl bra, men jag hade gärna haft mer om trafikregler och vägmärken, säger hon och tillägger:

– Det mesta i yrket har jag lärt mig med tiden i jobbet, och av kollegor. Inte i sådana här kurser.

Läs även: Många åkerier riskerar att stå utan förare.

På Transportstyrelsens hemsida kan du läsa mer om kraven.

Mer läsning

Annons