Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bank lämnar Skinnskatteberg

Nästan 3 400 brev skickades ut till berörda kunder på måndagen. Främsta orsaken är att kundbesöken minskat kraftigt.

Annons

– Antalet kunder som besöker kontoret i Skinnskatteberg har minskat radikalt. Det senaste året har drop in-besöken minskat med 25 procent. Det är ganska mycket, säger Charlotte Block, bankchef på Swedbanks kontor i Fagersta, Norberg och Skinnskatteberg.

Många bankkunder väljer att besöka Swedbank på andra orter, utöver Fagersta och Norberg exempelvis i Hallstahammar, Surahammar, Ludvika och Avesta, berättar Charlotte Block.

De allt färre besöken beror i sin tur på ett förändrat kundbeteende som märkts tydligt, menar hon.

– Traditionellt har kontoret varit mötesplatsen som man träffat banken på, men i dag finns alltifrån internet, telefonbanken och mobilappen.

Swedbank har försökt anpassa servicen till när Skinnskattebergskundernas behov av öppettider och tidpunkter för rådgivning.

– Det är inget kontor där vi försökt anpassa så mycket som i Skinnskatteberg. Trots det har det varit svårt att attrahera kunderna.

Inga anställda ska sägas upp på grund av nedläggningen. De två som hittills jobbat i Skinnskatteberg flyttas nu till Norberg och Fagersta, där kundomsättningen är högre.

Kommer det räcka för att klara en trolig kundökning där?

– Det är svårt att veta nu men om vi måste anställa fler är det ett delikat problem.

Swedbank i Skinnskatteberg stänger kontoret den 26 november.

Mer läsning

Annons