Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bristande trafiksäkerhet bakgrund till uppsagt avtal

”Hade vi inte gjort det nu hade vi haft ett nytt avtal först 2018”, säger Carina Sándor (L), kommunalråd i Skinnskatteberg.

Annons

Bristande trafiksäkerhet och motpartens ovilja att förändra avtalet är de främsta skälen, menar Carina Sándor.

I mars 2014 ingick kommunen ett avtal med Kollektivtrafikmyndigheten, KTM, som fram till 2016 skulle sköta planering och upphandling av Skinnskattebergs skolskjuts.

Redan i februari förra året föreslog kommunens ledningsutskott att avtalet borde avslutas så fort som möjligt.

Skinnskattebergs kommun förde under fjolåret en dialog med KTM med mål att förändra avtalet, inom ramen för dagens skolskjutsreglemente – kommunens riktlinjer och ordningsregler för skolskjuts.

– Vi har verkligen försökt, till exempel att bussen ska ta andra vägar för att barn ska slippa gå av vid och korsa 90-vägar. Svaret vi fått är att man då måste sätta in en annan buss, för 800 000 kronor, säger Carina Sándor.  

Kollektivtrafik och skolskjutsar har olika krav, och kommunen har försökt få till att VL:s linjebussar bättre anpassas till skolskjuts, berättar Carina Sándor.

– Det gäller till exempel tillgången till säkerhetsbälten, men där har det brustit. Och barn har ibland fått stå, det får de absolut inte göra.

Kommunstyrelsen beslöt i december att säga upp avtalet, som förlängs med ett år i taget om det inte sägs upp innan ett nytt kalenderårs början.

– Hade vi inte gjort det nu hade vi haft ett nytt avtal först 2018. Så tidpunkten är avgörande, säger Carina Sándor.

Det uppsagda avtalet löper i och med uppsägningstiden ut vid årsskiftet 2016/2017.

Ett nytt underlag ska tas fram inför upphandlingen av ett nytt avtal. I det ingår att göra om skolskjutsreglementet, som bland annat brister i trafiksäkerheten. Det ska vara klart senast i mars.

Läs mer: "”Nu riskerar vi att stå utan skolskjuts”"

Mer läsning

Annons