Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företagare fick tips från sociala medier-expert

Råd till företagare: ”Viktigt för att nå ut till fler kunder”

Annons
Skinnskattebergs företagsnätverk anordnade i går en workshop om sociala medier. ”Detta är framtiden”, säger Sirkka Lövdahl (längst till höger), som även talar om vikten av att stötta varandra. ”Kan man hjälpa till och tipsa om varandra kan man få hit nya företagare och invånare”, säger hon.

Möjligheterna med sociala medier är ofta en aha-upplevelse för företagen, berättar Pia Axelsson, som gästade Skinnskatteberg i går.

Företagsfrukosten, som hölls på före detta folkhögskolan i  Skinnskatteberg, handlade om nyttan för företag att synas i digitala kanaler.

– Här finns kunderna. Av de mellan 6 och 50 år använder nästan 100 procent nätet för att söka information, säger Pia Axelsson, digital strateg på Västmanlands kommuner och landsting.

Ser du något mönster när du åkt runt och informerat företag om sociala meder?

– Aha-upplevelsen. Att man inte vetat var man som företagare finns med på nätet och vad man kan göra med sociala medier.

En av deltagarna var Sirkka Lövdahl, som driver Uttersbergsföretaget Siulpower, som säljer hästliniment.

– Något jag tar med mig är det om sökoptimering – vilka ord man lägger in om sitt företag för att folk ska hitta en. Vilka sociala medier som är bra var också intressant.

För henne som företagare är det en outnyttjad resurs.

– Jag har bara haft en hemsida och ett privat Facebookkonto. Men nu tänker jag skapa sidor på Instagram och Facebook för företaget.

Ökade kunskaper om nyttan med digitala kanaler kan föra med sig andra värden, menar Jan Jäder, näringslivschef i Skinnskatteberg.

– Är det bra för företagen så är det även bra för kommunen, säger han.

Mer läsning

Annons