Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

VL:s biljettsystem slår mot boende i södra Skinnskatteberg

Boende i södra Skinnskatteberg vill förändra VL:s zonindelning.

Annons
De berörda busszonerna är utmärkta i orange och grönt. En enkelresa inom en zon kostar 40 kronor. Men den som vill resa mellan exempelvis Bernshammar (precis på gränsen mellan grönt och orange) ner till Kolsva (grönt) får betala 81 kronor enkel väg.

För två år sedan gjorde Västmanlands Lokaltrafik, VL, om biljettsystemet och delade in länet i sex zoner och fyra tätortszoner för busstrafiken.

Den nya indelningen följer kommungränserna och Fagersta, Norberg och Skinnskatteberg tillhör samma zon. Även en bit av södra Avesta ingår i det området.

Att åka inom en och samma zon kostar 40 kronor enkel väg men om destinationen ligger i en annan zon kostar det 81 kronor.

– Det är förjävligt att behöva betala dubbelt. Det känns i plånboken när man är sjukpensionär, säger Kurt Paulsson, som bor i Nyhammar, i södra Skinnskatteberg.

Han får inte längre köra bil, efter ett strokeanfall 2010, och måste därför ta bussen. Han åker till Kolsva för att handla och göra sina läkarbesök, eftersom det är närmare än till Skinnskatteberg.

– Dessutom hinner man inte göra sina ärenden och åka på samma biljett så det blir ju 160 kronor varje gång. Vi här nere är förfördelade, säger Kurt Paulsson.

Marit Sternoff, som också bor i området, skulle vilja ha ett mer flexibelt system för VL:s zonindelning.

– Man borde ju kunna göra så att orter som Karmansbo, Bernshammar och Hed även tillhör Köpings-zonen. Våra samhällsfunktioner ligger ju söderut: skola, fritids, handel, säger hon och fortsätter:

– I stället för att bara följa kommungränserna kunde man väl delat in zonerna efter hur folk faktiskt reser.

Marit Sternoff har bil och är inte beroende av bussen men tycker att frågan är viktig för trakten.

– Det ska vara attraktivt att bo här. För att ha en levande landsbygd är det viktigt med bra förutsättningar för bussåkande, säger hon.

Ett enklare system var skälet till den nya zonindelningen, berättar Maria Linder, förvaltningschef på VL.

– Vi hade 349 zoner i länet och det var i princip olika priser mellan varje busshållplats. Och framför allt gällde inte biljetten mer än för den sträckan man köpte för.

VL tittade på en lösning med att låta vissa orter tillhöra två zoner, berättar Maria Linder.

– Samtidigt hade det inte blivit tydligt och enkelt, som kommungränserna är. Och man måste ju dra gränsen någonstans, säger hon.

Maria Linder beklagar att vissa resenärer missgynnas av VL:s zonindelning.

– Det är alltid trist för dem som drabbas men samtidigt är det många som fick det mycket bättre. De som pendlar från Skinnskatteberg till Fagersta eller Norberg har fått en kraftig prissänkning.

Beslut om nya zonindelningar fattas av kollektivtrafiknämnden i länet.

– Som det ser ut i dag finns inga uppdrag att förändra zonstrukturen, säger Maria Linder.

Mer läsning

Annons