Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu gäller det för bil tillverkad 1903 i Surahammar – ska startas i rally

"Trean" är redo för Styrkeprovet.

Annons

Så här fin är den nu, den tredje svensktillverkade bilen, en Vabis från 1903.

Aros motorveteraner, AMV, ska för första gången i modern tid köra en Vabis 1903 i ett rally.

Rallyt heter Styrkeprovet och arrangeras av en sektion inom Automobilhistoriska Klubben benämnd Mässing och Nickel.

Rallyt startar i Motala fredagen den 4 augusti och avslutas den 5 augusti.

Vabisen från 1903 har startnummer ett och det finns ett 10-tal bilar tillverkade före 1911 på startlistan som totalt omfattar ett 80-tal fordon.

De svensktillverkade bilarnas historia

Den första Sverigetillverkade bilen gjordes av Gustaf Erikson i Surahammars Bruk 1897 (Ettan). Bilen modifierades flera gånger och finns nu på Tekniska museet i Stockholm. Bilen är inte körbar.

Den andra Sverigetillverkade bilen, "Tvåan", gjordes i två exemplar 1901 inom koncernen Surahammars Bruk och då vid dotterbolaget Vagnsfabriksaktiebolaget i Södertelge (gamla stavningen). Båda bilarna levererades till, och användes i, Surahammar. En motor finns bevarad och ägs av AMV.

1903 skulle en serie av 7 dressiner tillverkas i Södertälje. Det blev 6 dressiner som såldes till Ryssland. Det sjunde fordonet kom att utföras som en landsvägsgående automobil "Trean". Även denna bil levererades till Surahammar där den var i bruk till 1913.

Denna bil ägs numera av Surahammars kommun. Bilen har lånats ut till Aros Motorveteraner som har återställt och renoverat allt tekniskt på bilen så långt möjligt till körbart originalskick.

1907 antog Vagnsfabriksaktiebolaget i Södertelge förkortningen VABIS som företagsnamn. Av praktiska skäl används namnet Vabis även om 1903 års bil.

För våra Plus-kunder: Historien om Västerås första taxi – en automobildroska som inte gick att lita på

För våra Plus-kunder: TV: Så här startar man Västerås första droska

Mer läsning

Annons