Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tummen upp för VL – bland de nöjdaste resenärerna i landet

VL håller sig i topp när landets kollektivtrafikbolag mäter sina nöjda kunder.

Annons

Svensk kollektivtrafik, en branschorganisation för landets olika kollektivtrafikbolag, har nu offentliggjort sin årliga barometer där de låter resenärer svara på olika frågor och rankar bolagen.

Nöjd kundindex, NKI, en siffra där man väger samman olika frågor som visar hur man sammanfattningsvis ser på bolaget.

Läs också: VL höjer priserna på bussbiljetter – och inför Swish-betalningar

VL står sig bra i konkurrensen. Bland de 22 bolagen har VL den tredje högsta siffran, med 74 procent nöjda kunder. Bara Karlstadsbuss, med 84 procent och LLT i Luleå med 75 procent har högre siffror.

Snittsiffran för landet är 58 procent.

Läs också: VL botar bussbrist med begagnat – vita bussar löser problemen

Den höga siffran för VL är dock en minskning från förra året då resultatet låg på 78 procent.

– Vi är både ödmjuka och stolta inför att vi får höga betyg och bra placering i jämförelse med våra kollegor i branschen. Vi vet att det finns områden vi behöver ta tag i och utveckla vidare, som informationen vid trafikstörningar. Det är viktigt att vi fortsätter upprätthålla en god kvalitet och att våra resenärer även fortsättningsvis känner förtroende för VL, säger Arne Andersson, förvaltningsdirektör på Kollektivtrafikförvaltningen Region Västmanland i ett pressmeddelande.

TV: Elbussen i trafik

Mer läsning

Annons