Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt för många onödiga samtal under julhelgen till SOS Alarm

Tre av tio telefonsamtal till SOS Alarm är inte av nödkaraktär. Det betyder att de som verkligen behöver hjälp kan få vänta i onödan.

Annons

En hel del av de felaktiga samtalen är så kallade tysta anrop, förklarar Daniel Lundin på SOS Alarms huvudkontor i Stockholm. Det är ofta bus- och felringningar.

– De tysta anropen är inte lätta att hantera. Vi försöker få kontakt. Hallå, är det någon där? Det kan ju vara någon som har drabbats av sjukdom och inte kan prata eller är utsatt för hot.

I bland är det inte meningen att ringa alls.

– Det kan vara att man har mobilen i byxfickan. Då kan det hända att man ringer 112 trots att knapplåset är på.

Vissa personer missbrukar 112 och ringer upprepade gånger.

– Vi kan behöva ta hjälp med att stänga av dem men det är ingen stor mängd det är tal om. Vi försöker prata dem till rätta i första hand.

När det handlar om unga busringare händer det att man tar kontakt med deras föräldrar.

– Vi vill att de ska förstå att onödiga samtal gör att de som verkligen är i behov av hjälp kan få vänta extra länge.

Andra felaktiga samtal kan handla om både det ena och det andra:

– Man vill göra en polisanmälan om att man har tappat plånboken eller att cykeln blev stulen när man var inne i affären. En del vill beställa tid hos doktorn.

Antalet 112-samtal brukar minska kraftigt mellan kl 15 och 16 på julafton. Förra året var det minskning med 16 procent jämfört med de tre närmaste timmarna före och efter, enligt Helena Söderblom, presschef vid SOS Alarm.

- Kalle Ankaeffekten är välkänd för våra operatörer, som märker att hela Sverige lugnar ner sig en stund. Det visar hur stor påverkan vårt agerande och våra livsmönster har på exempelvis antalet olyckor och våldsbrott i samhället, menar hon.

– Genom att sänka tempot kan vi se till att fler får en riktigt god jul utan akuta händelser, sägerHelena Söderblom.

Målet för SOS Alarm är att svara inom åtta sekunder när någon ringer larmnumret 112. Det gäller i genomsnitt under ett år.

– Förra året hade vi problem med att hålla åtta sekunder av olika anledningar, säger Daniel Lundin.

Trots allt ökar andelen nödsamtal över tid, framhåller han. Förr var det hälften, nu är det alltså sju av tio.

– Det är en positiv trend men vi önskar förstås att det skulle vara 100 procent nödsamtal.

Västeråsare som ringer 112 hamnar ofta hos SOS Alarm i Stockholm. Om de inte svarar inom fem sekunder går påringningen vidare till andra stationer.

Förutom situationer som rör utryckningar av polis, ambulans och räddningstjänst kan SOS Alarm även koppla vidare till jourhavande präst. Förra året utgjorde dessa fem procent av alla nödsamtal.

-----------------------

Nu har VLT:s app blivit ännu bättre! Snabbare, smidigare –och du kan skräddarsy ditt nyhetsflöde på ett helt nytt sätt. Glöm inte att ladda ned/uppdatera VLT:s nya app här.

Mer läsning

Annons