Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Årets julklapp ger en virtuell upplevelse

Årets juklapp är vr-glasögon. VR-glasögon används för att uppleva bilder, film eller dataspel på ett nytt sätt. "Man får med sig en upplevelse", säger Patrik Larsson, på Netonnet.

Annons

Årets julklapp är VR-glasögon, meddelade handelns undersökningsföretag HUI Research på tisdagen. VR-glasögon används bland annat för att uppleva bilder, film eller dataspel på ett nytt sätt. VR står för virtuell verklighet, på engelska virtual reality. Upplevelsen av det som skildras i bild blir närmare verkligheten då användaren kan se platsen ur olika vinklar och dimensioner.

– Man får med sig upplevelsen hem och kan uppleva den i en VR-värld, säger Patrik Larsson, varuhuschef på Netonnet på Kopparlunden.

Priset på ett par VR-glasögon varierar från några hundralappar till mer än 7 000 kronor. Det finns i handeln även kameror som kan filma och fota bild som ska upplevas i VR-glasögon.

När en produkt utses till årets julklapp brukar försäljningen öka, berättar Patrik Larsson.

– Den kommer att öka naturligtvis och vi ska se till att det finns tillgång för alla. Att vi har den produkten som de flesta efterfrågar, säger han.

Årets julklapp ska uppfylla HUI Researchs tre kriterier — det ska vara en nyhet eller något som har fått ett nyväckt intresse, den ska ha ett högt försäljningsvärde eller säljas i många exemplar samt spegla den tid vi lever i.

När en produkt utses till årets julklapp brukar försäljningen öka, berättar Patrik Larsson, varuhuschef på Netonnet.
VR-glasögon används inte bara till nöjen. ABB använder virtuell verklighet för att visa hur en robot kan utföra en viss arbetsuppgift på en viss plats.

Läs även: Framtidens robotar är nära dig

Se även: TV: Svets blir som ett dataspel

Mer läsning