Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mälardalens högskola med i stort projekt – nytt system ska göra självkörande bilar säkrare

Bakom 90 procent av alla trafikolyckor ligger den mänskliga faktorn.
Men om fordon kan lära sig identifiera riskbeteenden hos fotgängare, cyklister och förare så kan en stor del av olyckorna förhindras.

Annons

I en internationell storsatsning, där Mälardalens högskola, MDH ingår, tror forskare att ett sådant system kan utvecklas på tre och ett halvt år. Projektet går under namnet SimuSafe.

SimuSafe består såväl av universitet som företag och föreningar, från elva länder runt om i världen och kommer finansieras med nära åtta miljoner euro av EU-kommissionen.

MDH kommer att ansvara för ett av nio arbetspaket i projektet, som handlar om så kallad intelligent dataanalys. Stora mängder information, som hämtats in från trafikanter via bland annat sensorer och simulatorer, ska analyseras för att man ska kunna upptäcka sammanhang och mönster som kan visa på ett ökat riskbeteende.

För att samla in all data som behövs görs tester med sammanlagt ¬¬801 personer i olika åldrar och länder, varav 90 personer i Sverige. Testerna genomförs såväl på verkliga testbanor, som med hjälp av så kallad virtual reality och med simulatorer.

Där kommer testerna simulera verkliga trafiksituationer för att man i dessa ska kunna hämta in data om hur trafikanterna beter sig, som sedan analyseras av arbetsgruppen på MDH.

Fakta: detta är AI-fordon.

En självkörande bil, även känd som ett obemannat markfordon, autonomt fordon, förarlös bil, självstyrande bil och robotbil, är ett autonomt fordon som kan uppfylla de viktigaste transportfunktionerna i en traditionell bil. En självkörande bil är kapabel att avkänna dess omgivning och navigera utan mänsklig inmatning. Självkörande bilar är utrustade med artificiell intelligens som inte uppvisar människolik intelligens inom alla områden. Källa: Wikipedia

Mer läsning

Annons