Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora telefoniproblem – Region Västmanland sätter in tillfälligt växelnummer och extra bemanning

UPPDATERAD kl 08.25. Tele2:s företagskunder kan sedan måndagsmorgonen inte ta emot samtal. Bland annat gäller det Västerås stad och Region Västmanland. Under kvällen öppnade Region Västmanland ett tillfälligt växelnummer och satte in extra bemanning.

Annons

Uppdatering: Nu fungerar det att ringa till Region Västmanland igen och växelnummer 021-17 30 00 fungerar som vanligt. Men regionen är fortfarande kvar i stabsläge, på grund av ej hundraprocentig lösning från operatören.

Tekniska problem var orsaken till att både Västerås stad och Region Västmanlands telefonsystem legat nere sedan måndagsmorgonen. Senaste uppdateringen om läget från Region Västmanland är från 13.35. Då uppges att det fortfarande är stora problem hos operatören och att det kan ta tid att åtgärda. Enligt sjukhuschefen Håkan Wittgren har man gått upp i stabsläge och delar av sjukhusledningen, bland annat biträdande sjukhuschef Liselott Sjöqvist, har under eftermiddagen suttit i stabsgenomgång.

Läs också: Så ska sjukvården klara telefonsammanbrottet – Liselott Sjöqvist: "Vi bemannar upp" (+)

Framåt kvällen öppnade Region Västmanland ett temporärt växelnummer: 010-584 80 00. Via detta ska det vara möjligt att nå både sjukvård, vårdcentraler och psykiatri.

Man har även bemannat både akutmottagningar och 1177 extra under kvällen.

Trots telefoniproblemen går det att ringa 1177 för råd om vård, men man uppmanar invånarna att vänta med att höra av sig med frågor som inte är akuta eller brådskande.

Den som behöver akut vård kan under dagtid gå direkt till sin vårdenhet utan att ringa innan.

Om det är livshotande ring 112.

Enligt TT ät det telefonoperatören Tele2 som har störningar som drabbar deras företagskunder, bland annat landsting och kommuner.

– Orsaken är att en av våra underleverantörer just nu har störningar. Vi jobbar tätt tillsammans med dem för att kunna identifiera felet och säkerställa att det här åtgärdas så fort som bara möjligt, säger Malin Selander, kommunikationschef vid Tele2, till TT.

Västerås stad skriver på Facebook vid niotiden att trygghetslarm och personlarm ska fungera som vanligt.

På sin hemsida skriver Västerås stad att när telefonin ligger nere kan man kontakta socialjouren genom att maila på [email protected] och fastighetsjouren på telefonnumret 021-39 13 67, som fungerar.

Uppdatering:

Tele2 skriver på sin hemsida att man håller på att testa en alternativ lösning som de ser ger positiv effekt för vissa kunder.

– Det är ett pågående arbete som vi kontinuerligt följer upp, och vi hoppas på att fler kunder ska uppleva ökad funktionalitet inom kort. Detta har högsta prioritet och vi uppdaterar med ny information om tillgängligt 07:15, skriver Tele 2.

Mer läsning

Annons