Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stressen golvade Anita: "Jag gick in i en betongvägg"

Anita Blom säger att varningssignalerna fanns där under flera år, men hon hittade andra anledningar till att hon mådde dåligt, stressad var hon inte. En dag tog det tvärstopp.

Annons

Anita Blom säger att det kan låta klyschigt, men när stressen slog till på allvar kändes det som att gå in i en betongvägg. Det tog tvärstopp.

Vi träffas strax före lunch hemma i Anita Blom och sambons ljusa lägenhet på Lillåudden.

– Eftersom jag fortfarande har problem med sömnen så bokar jag aldrig in något före klockan elva, säger hon när vi slår oss ner vid köksbordet.

Bredvid henne ligger två handskrivna sidor med anteckningar.

– Jag kan inte samla tankarna, har svårt med koncentrationen och glömmer ord. Så jag har skrivit ner det jag tycker är viktigt att berätta, säger hon och tar upp pappren.

Nu, med facit i hand, vet Anita att hon sakta men säkert har byggt upp en osund stressnivå under flera år.

– Alla andra såg alla tecken på att jag var stressad. Kollegorna, chefen, vännerna och mina vuxna barn. Men jag slog ifrån mig och hittade andra orsaker.

Läkarbesöken avlöste varandra och det gick att hitta andra förklaringar till ljud- och ljuskänsligheten, huvudvärken, sömnsvårigheterna och magbesvären.

– Och jag jobbade på. Men till slut såg både kollegorna och chefen att jag inte agerade professionellt i sociala situationer.

Hon sjukskrev sig en vecka, gick på semester och var sedan tillbaka på jobbet igen. Men det fungerade fortfarande inte så Anita fick chansen att byta jobb.

– Sedan, 2013, dog mitt barnbarn. Det var dessutom motsättningar på min nya arbetsplats och till påsken 2014 brakade det. Det tog verkligen tvärstopp.

Hon vet att det kan låta klyschigt att man går in i väggen.

– Men det var verkligen så. Jag gick in i en betongvägg, lämnade arbetsplatsen och kom aldrig tillbaka. Och har inte en aning om hur jag kom hem.

Den första tiden var hon helt apatisk.

– Jag varken sov, åt eller drack. Det kändes som att jag var förlamad och aldrig skulle kunna ta mig ur sängen igen.

Hon blev sjukskriven, fick hjälp hos en psykolog, testade både att arbetsträna och att jobba på nya arbetsplatser. Men stressen fanns kvar.

– Jag fick en kraftig panikångestattack och trodde verkligen att jag skulle dö.

Anita Blom säger att hon har accepterat att det kommer att tar tid att bli frisk.

Nu har hon varit sjukskriven på heltid sedan i våras och är sakta men säkert på väg tillbaka igen.

– Mycket tack vare all hjälp jag har fått på landstingets Hälsocenter. Jag har fått en annan medvetenhet om mig själv, att det är mitt ansvar att se till att jag mår bra.

Hon har också accepterat att det tar tid att bli frisk.

– Och jag har verkligen lärt mig att ensam inte är stark. Lyssna när andra är oroliga och sök hjälp innan det har gått för långt, det är mina råd. Du klarar det inte själv.

Mer om Anita Blom

Ålder: 60 år.

Yrke: Boendestödjare, kortidsenheten LSS.

Bor: På Lillåudden.

Familj: Sambo, två vuxna barn med familj och 2 barnbarn, båda är två år.

Fritidsintressen: Resa, så mycket jag orkar och kan, både utomlands och i Sverige. Egentligen är en upptäckare

.Läser: Just nu kan jag inte läsa alls, annars faktaböcker. Sambon läser jättemycket, vi valde till och med bort tv:n när vi flyttade hit.

Gör om dagarna: Jag är sjukskriven på heltid, men nu orkar jag ändå gå på yoga och mindfulness på landstingets Hälsocenter här i Västerås, det har hjälp mig jättemycket. Och så cyklar eller promenerar jag en stund varje dag.

Ha koll på varningssignalerna

Tydliga tecken på stress och varningssignaler kan vara en eller flera av följande saker:

Du är trött på morgonen, även när du sovit länge och ostört flera nätter i rad.

Du har svårt att somna på kvällen och kanske vaknar tidigt på morgonen utan att kunna somna om.

Du har svårt att koppla av och varva ner.

Du känner dig likgiltig för vad som händer omkring dig, nedstämd och orolig.

Du har svårare att koncentrera dig och minnet försämras.

Du känner av ångest och har lätt att fastna i negativa tankar. Du blir lätt irriterad och otålig över småsaker.

Du får ont i magen, spänningshuvudvärk eller hjärtklappning.

Du känner dig stel, spänd och får ont i kroppen.

Du känner dig uppgiven och trött, och undviker därför sociala kontakter.

Du får infektioner lättare och oftare.Du väljer bort vila, fritidsaktiviteter, nöjen och kontakt med släkt och vänner på grund av tidsbrist.

Du behöver alkohol, nikotin, koffein eller sömnmedel för att orka med vardagen, eller tar till fett, socker, alkohol eller nikotin som en tröst.

Källa: Vårdguiden 1177.

På landstingets Hälsocenter kan man bland annat få stöd och råd om stresshantering. Man söker direkt dit, det behövs ingen remiss och det är gratis.

Mer läsning

Annons