Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vintern har gått hårt åt SJ-tågen i Bergslagen

10 av 29 tåg hos Tåg i Bergslagen står just nu på verkstad – boven i dramat är den smällkalla och snörika vintern som orsakat ovanligt många skador på tågen.

Annons

Tåg i Bergslagen använder SJ som operatör. SJ försöker nu sätta press på reparationsverkstäderna att hinna laga alla tåg så snabbt som möjligt.

Färre tåg i drift innebär inställda avgångar och resenärer som drabbas av förseningar.

– Vi är väl medvetna om att situationen är ohållbar för de resenärer som drabbas. Man ska kunna lita på att tåget går som planerat och vi gör allt vi kan för att komma tillbaka i normal drift så fort som möjligt, säger Niclas Härenstam, presschef SJ, i ett pressmeddelande.

Foto: Gunnar Stattin

SJ använder så kallade Regina-tåg för trafiken i Bergslagen. Dessa tåg har mycket känslig teknik under vagnarna som riskerar att bli skadad när det är mycket snö och is på och kring spåren. Vid kyla fryser också det makadam som ligger mellan spåren och stenarna riskerar att slå sönder både hjul och hjulaxlar.

– En bra snöröjning är ett måste eftersom inga tåg är gjorda för att röja snö. Vi kan konstatera att Trafikverkets entreprenörer har haft en varierande förmåga, säger Niclas Härenstam.

Mycket snö i skog och mark gör också att viltet oftare letar sig upp på spåret, där det är lättare att ta sig fram där. I år har antalet viltolyckor varit ovanligt många.

– Nästan 40 älgar har fått sätta livet till. I fronten på tågen finns känslig elektronik som ofta skadas vid en viltolycka, säger Niclas Härenstam.

SJ kör tågtrafiken på uppdrag av Tåg i Bergslagen som innefattar sträckorna Gävle – Borlänge/Avesta – Örebro – Mjölby, Mora – Borlänge och Ludvika – Västerås.

Mer läsning

Annons